Vezetések luxuskivitelben

2020. október 06.

E hétvégi tesztalanyunk egy kategóriájában teljesen egyedi színfoltot képviselő gép, egy hetedik generációs Lexus ES 300h volt, melyet a Lexus Szeged bocsájtott rendelkezésünkre. A Toyota prémium márkájának legsikeresebbnek mondható modellje jelen generációtól érhető el Európában és a szintén népszerű GS-t váltja, motorilag némileg szerényebb, de sok szempontból szerethetőbb formában.

Az ES a középkategóriás luxusszedánok piacát célozza meg, ezzel olyan gépeknek állít konkurenciát, mint az Audi A6, a Mercedes E-osztály, vagy természetesen az 5-ös szériás BMW. Ugyanakkor mind tudásban, mind kinézetben teljesen más karakter, mint a vetélytársak, talán éppen emiatt tud ennyire sikeres lenni közöttük.

Mi juthat eszünkbe először az ES-ről? Először is, hogy hibrid, amiben a Toyota a maga 25 éves tapasztalatával minden más gyártó előtt jár. Az anno úttörőként berobbanó Prius óta sok víz lefolyt már a Dunán: az ES-ben már egy negyedik generációs, önmagát töltő hibrid rendszer működik – így rendkívül csekély üzemanyag-fogyasztással, minimális károsanyag-kibocsátással adhatjuk át magunkat a “zöld” életérzésnek.

Luxusszedánként azonban az ES sem szégyenkezhet teljesítmény terén, mindezt pedig egy 178 lóerős, 2,5 literes, négyhengeres szívó benzinmotor, valamint egy 120 lóerős villanymotor kombója biztosítja. Az össz rendszerteljesítmény így 218 lóerő, ami egy 1,7 tonnás autó esetén, első hallásra talán kevésnek hangozhat, megtapasztalva azonban koránt sem az: nagyon szépen, erőlködés nélkül terelgeti a vasat ez a kombináció (a 100-as sprintet 8,9 másodperc alatt futja), bőven van erőtartalék a motorban még autópályatempóban is.

Ami viszont talán kevésbé luxusszedános, hogy mindössze ez az egyetlen hibrid motorválaszték érhető el a modellhez, ráadásul kizárólag elsőkerekes verzióban, pedig a legfrissebb generációs Camryvel épül azonos platformra, így akár az összkerék is bejátszhatna.

Az ES-nek azonban más a nagy előnye: rettentően harmonikus, nyugodt vezetési élményt ad, gyakorlatilag alig érezni, mikor vált át elektromosról benzinesre a hajtás. Hatalmas hangsúlyt fektettek a zajszigetelésre, a motor hangja csak erőteljesebb gyorsításkor hallható – egyébként szinte minden szituációban a hangtalan suhanás élményét élheti át az ember. A futómű kényelmes és puha, szinte elringat, ahogyan átsiklunk minden egyenetlenségen - mindemellé pedig hihetetlenül alacsony, 5,2-5,8 liter körüli fogyasztás dukál!

A fentiek fényében talán kicsit felesleges extrának tűnik a kormány mögött, amolyan Hellboy-szarvként éktelenkedő két kapcsoló, melyek közül a bal oldali a kipörgésgátlót kapcsolja ki (oké, hóból kiálláskor mondjuk jól jöhet), a másikkal pedig egy még ökonomikusabb, valamint a “sport” mód között választhatunk. Utóbbival a kormányzás direktebbé, a motor is valamivel morcosabbá válik és a "váltások" is sportosabbak. Az idézőjel nem véletlen: az ES300h-ban ugyanis fizikálisan nincsen váltó, helyette egy e-CVT névre hallgató bolygóműves, hat sebességet imitáló erőátvitel dolgozik benne.

Az ES másik nagy előnye az extráiban rejlik. Japán autó révén nem egyenként válogathatjuk össze az extrákat, hanem csomagok közül választhatunk, melyből már a legalapabb is tartalmaz például LED-es fényszórókat, parkolóradarokat, távolságtartós tempomatot, vagy kétzónás klímát, de említhetjük a kötelező bőrüléseket, a kulcs nélküli bejutást, vagy a rengeteg biztonsági extrát is, az adaptív sebességtartó automatikától a sávtartást segítő rendszerig. A nálunk lévő Prestige Top felszereltségű modell már szinte a létező összes extrát tartalmazza, a gyalogosérzékelős parkolószenzoroktól panoráma nézetes parkolást segítő rendszeren át a tripla ledes okosfényszórókig.

A Prestige Top kivitel ára békeidőben kicsivel 19 millió forint felett van, de a készlet erejéig akcióban jelenleg már 16.840.000 Ft-ért vihető. A szintén rendkívül jól extrázott alapmodell ára egyébként 15.620.000 Ft.

Az ES nem kis darab vas, majd’ öt méteres hosszával mindegyik vetélytársánál méretesebb, a külseje pedig rendkívül megosztó: vagy szeretni, vagy utálni lehet, de bármelyik verziót is választjuk, kell hozzá néhány nap megszokás. A formaterv gyakorlatilag semmi máshoz nem hasonlítható, az első látásra kusza éltenger, a rendkívül erőteljes, szokatlan alakú első hűtőrács, valamint a vágóeszközöket idéző lámpatestek alkotta zseniális elegyet nem könnyű elsőre feldolgozni. Nekem személy szerint bejön ez az elszabadult forma, de japán fanként talán kissé elfogult is vagyok.

Az utastérhez viszont nem férhet kétség, mind design, mind minőség szempontjából rendkívül el lett találva a dolog. Az elektronikusan állítható, fűthető-hűthető első – sőt, magasabb felszereltségben hátsó! – bőrülések rendkívül kényelmesek, a beltér döbbenetesen nagy, hosszú lábakkal (és alig behúzott nyakkal) is nagyon jól el lehet férni hátul. A felületek szépen kidolgozottak, a műszerek ötletesek és designosak (külön kiemelném a dupla hifi-tekerőgombot, az ülésfűtés animált kapcsolóját, a kétfelől nyíló középső tárolókat), rendkívül gyorsan kézre állt minden.

A 8 colos (de 12,3 hüvelykes verzióban is elérhető) kijelzővel operáló infotainment menürendszere egyszerű és egyértelmű, emellett grafikusan is nagyon szépen animált, egyedüli visszásságot touchpades kezelőben találtam. A minden érintésre rezgő, menet közben nehézkesen kontrollálható műszer nagyon megszokós, ehelyett egy egyszerű touchscreenes megoldás lenne az igazi.

Mindent összevetve azonban egy igazi élmény az ES, ha nem kifejezetten sportos és versenyautós feeling a cél, akkor mind hétköznapokra, mind utazásra, mind krúzolásra, de még dugóban ülésre is tökéletes választás. Odabent, kényelemmel és modern designnal körülölelve, szinte beszippantja az embert a csend és a nyugalom – a béke szigete ez, lehetetlen munkaeszközként, vagy puszta használati tárgyként gondolni rá. Minderre rájön még az extrák nyújtotta hibátlan ár/érték arány, valamint az importőr által kínált 10 év garancia, ami remek, megbízható választássá teszi a kategóriájában. Nekem simán kéne :)

A Lexus márka itthon három helyen érhető el, Szeged mellett Budán és Debrecenben található képviselet, valamint ugyancsak a Kovács Autóház Kft. égisze alatt jövőre Szeged mellett Monoron is nyílik szalon. Az autót a Lexus Szegedtől kaptuk, ami különösen népszerű a vásárlók körében, mégpedig a legendásan korrekt ügyfélszolgálatnak köszönhetően. A Lexusnál alapvetően a japán vendégszeretet, az ún. Omothenashi elvei szerint kezelik az ügyfeleket, ami nagyjából annyit tesz, hogy minden szolgáltatás szívből jön - őszintén, bármiféle színjáték, vagy apróbetűre fel nem hívott figyelem nélkül. Már csak emiatt is érdemes meglátogatni egy hazai Lexus szalont - főleg a déli megyeszékhelyen.

Az ES 300h-t - több más, a Lexus Szeged kínálatában elérhető modellel együtt - a jövő évi AMTS-en is megismerhetitek majd, 2021. március 26-28. között a Hungexpón!


Nyerj egy autót a belépőddel!

Az AMTS idei fődíja egy egyedi Porsche roadster, melyet akár Te is megnyerhetsz! Részletek itt!


Telefonos alkalmazás


Készpénzmentes fizetés a Hungexpón

Fontos információk a Hungexpón működő HelloPay rendszerről. Olvasd el figyelmesen!



Ne maradj le semmiről