Biztos Úr, ez full gyári... és tényleg!

2021. január 04.

Hátulról, első felindulásban egy ráncfelvarrott Golf VII-esnek néztem, közelebb érve egyértelmű lett a turpisság. Ez bizony egy Hyundai hatchback, de nagyon nem a hétköznapi fajta. Még gyanúsabb lett a dolog, amikor a sportos ülésekbe huppanva megnyomtam a start gombot: a motor olyan fület gyönyörködtető hördüléssel röffent be, amit egy versenyautó is megirigyelhetett volna.

Miközben azon morfondíroztam, hogy vajon valóban gyári extra-e a sport kipufogórendszer, rögtön akkor jött a második meglepetés, amikor D-be tettem volna a váltót. Az utóbbi hónapok kényelmes, családi autós élményei és tesztalanyai után egy régen látott ismerős nézett vissza rám a két ülés közül, egy manuális váltókar személyében.

Így indult a barátkozásom a Hyundai i30N-nel, ezzel együtt nosztalgikus utazásom a nem is olyan rég megélt közelmúltba, az itthon kibontakozó tuning élet 2000-es évek eleji aranykorába.

Fast & Furious kívül-belül

Az i30N a „mezei” Hyundai i30 (nem kicsit) sportosított változata. Az a bizonyos „N” betű a gyár eme alkotásáért felelős namjangi fejlesztőrészlegére utal, de akár egy versenypálya ívét is könnyen bele lehet látni a logóba. Ez pedig egy kicsit sem túlzás, hiszen az i30 már első ránézésre egy tuningautó megjelenését hozza: körben sportos spoilerek, hátul háromszöges féklámpával megvadított tetőszárny és két jókora krómvéget magában foglaló diffúzor vonzza a tekinteteket. Ha mindez nem lenne elég, az ültetett futómű egy peres gumival szerelt, szinte síkba hozott 19 colos felniszettre húzza rá a kasztnit, a sportos küllők mögül pedig jókora piros féknyergek villannak elő. Ez pedig még csak a külső!

Az igazán sportos élmények viszont odabent kezdődnek. Az ember már reflexből nyúl le maga mellé balra, hogy ülésmagasságot, dőlést és egyebet állítson – főleg a kissé határozott deréktámaszt akartam visszább venni – de ez esetben hiába tapogatóztam. Az ülésen minden manuális, a támla szöge és a magassága mellett egyedül az ülőlap hosszúsága állítható. Cserében remekül tart mindenütt, igazi versenyautós feeling egy átlag családi limuzin után.

Nem csak LCD

A beltér és a műszerfal designra meglehetősen puritán, de minden a helyén van. A jövőt jelentő full lcd megoldások után felüdülés a kormány mögül ránk néző analóg fordulatszám- és a sebességmérő óra, de a köztük ülő egyszerű, jól kezelhető digitális kijelző is, amire a szokásos opciók mellett olyan funkciók is elérhetők, mint a turbó- és olajnyomás értékek, vagy éppen az aktuálisan futott körök időeredményei. Ami pedig kifejezetten tetszett, a felül található, hat ledből álló extra fordulatszámjelző csík, ami a sárga és piros zónákat jelzi, ha közeleg a váltás ideje – akárcsak a versenyautókban.

Szinte minden más elérhető a manapság divatos, „élére állított tablet” stílusú 8-colos kijelzőn a műszerfal közepén. Mindeddig nem volt még szerencsém a Hyundai ilyen jellegű menürendszeréhez, de tetszett, átlátható, jól kezelhető és – szerencsére – érintőképernyős. Tegyük hozzá, köztudottan nagy ellensége vagyok a váltó környékén található alternatív tekerő- és rajzoló felületekkel való kínlódásnak, itt azért talán mégis egyetlen „vissza” gomb az, ami bekerülhetett volna valahova.

A színfalak mögött

Az i30N-t egy kétliteres, négyhengeres turbómotor hajtja, 280 lóerővel és 378 Nm-es nyomatékkal, ami az 1.500 Kg tömegű kis bódé mellé több is, mint elegendő. A kerék elől hajt, a kormányról választható eco, normál és sport módban teljesen jól élhető és - vérmérsékletünktől függően bármelyikben használható – sportos gépet kapunk a mindennapokra. Habár a manuális váltó nem éppen a kényelem mintaképe, remekül kárpótol az, ahogyan működik. Nagyon közvetlen és pontos, a váltásokhoz pedig kifejezetten az a kattanó hang társul, amiről akaratlanul is a hajdani Halálos Iramban filmekben tapasztalt jelenetek ugranak be az egyszeri autótuner számára, pláne a jókora, sportos alupedálokat taposva. A dolog további szépsége az automatikus gázfröccs visszaváltáskor – hamar teszi utcai harcossá az embert, még ezekben a hétköznapi módokban is.

Az a bizonyos zászlós gomb

De, ahogyan mondani szokták, ez még mind semmi. Az igazi móka csak akkor veszi kezdetét, amikor az ember rálel a kormányon arra a bizonyos rajtzászlós gombra. Így kapcsolunk át a már tényleg pályaautós élményeket nyújtó N, sőt, akár az N-Custom módba, ahol az autó paramétereit teljesen a saját igényeinkre szabhatjuk át, beleértve a motorteljesítményt, a futóművet, a kipufogót és a menetstabilizátort is.

Mindegyik tulajdonság három fokozatban állítható a központi infotaintmentről – a legkeményebb a SPORT+ az összesnél – ráadásul minden paraméternél remek kis leírást is kapunk arról, hogy milyen eredményre számíthatunk az egyes fokozatok mellett. Így lesz gyorsan az utcai harcosból egy csapásra tablet-autóversenyző.

Bármit is állítunk át az autón, rögtön érződik a változás és ez nem afféle „piros lett a műszerfal és mintha lejjebb ült volna a futómű”-féle placebo. Az ember hamar megtalálja a neki legkedvesebb konfigurációt (mondjuk a menetstabilizátort leszámítva minden SPORT+ módban) és kezdetét is veheti a nagybetűs móka.

Vezess normálisan - ha tudsz

Őszintén, sokszor elgondolkoztam rajta, hogy ha netán megállít a rendőr, mégis hogyan fogom kimagyarázni, hogy ez az autó full gyári. A futómű alap, hogy betonkemény kellett legyen, mint a régi szép gewindés időkben, teljesítmény és kipufogó maxon, ahogy kell, hangosan, minden váltásnál libabőrt garantáló visszadurrogással… fogalmam sincs, hogy lehet mindez egyáltalán legális, de a feeling irdatlanul magával tudja ragadni az embert.

Főleg, hogy emellé erő és versenyautós habitus is párosul. Az i30N vezetése olyan élményt ad, amivel gyakorlatilag leheteteln nyugisan közlekedni. A teljesítmény mellett a kormányzás és a diffi is hihetetlenül direkt és precíz, a futómű – bár rázós – stabil és közvetlen, simán élményszámba megy vele úgy egy hétköznapi csapatás egy elhagyott szakaszon, mint akár egy kis előzgetés is a körúton…

Game changer

A sportosság mellett számos kényelmi extra is tartozik az i30N-hez, amivel remek átmenetet képez a huszonéves-kori érzések és a nyugodtabb jelenlegi énem között. A full-extrás modell 12 millió körüli árában már fullos panorámatető, vezeték nélküli mobiltöltő, intelligens táblafelismerő rendszer, ülés- és kormányfűtés is benne van, elektromosan behajtható tükrökkel, kulcsfelismerő és parkolást segítő rendszerrel.

Egy biztos, nekem simán kéne: felejthetetlen szűk egy hetet, rengeteg adrenalinnal és mosolygással teli pillanatot töltöttem az i30N társaságában. Aki a sportkompakt kategóriában gondolkodik és akár csak egy kicsit kedveli a tuning autókat, mindenképpen próbálja ki – garantáltan bele fog szólni a döntésébe :)

Az autó minőségi tisztításáért hatalmas köszönet az AutoDetox.hu csapatának - profi polír és kerámia bevonatok az újnál is szebb állapotú gépjárművekért!

AMTS ONLINE EDITION

Készülj, mert december 29-én egy nagyszabású online show keretében intünk be a járványnak. Részletek itt!


Kedvezményes jegyvásárlás:



Nyerj egy autót a belépőddel!

Az AMTS idei fődíja egy egyedi Porsche roadster, melyet akár Te is megnyerhetsz! Részletek itt!


Telefonos alkalmazás


Készpénzmentes fizetés a Hungexpón

Fontos információk a Hungexpón működő HelloPay rendszerről. Olvasd el figyelmesen!



Ne maradj le semmiről