Múlt, jelen és jövő: gépek, melyekről soha nem gondolnád, hogy magyar tervezésűek!

2018. február 14.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállítás ötletgazdája

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre 2018. március 23-25. között a múltat, jelent és jövőt megidéző „Magyarok a világ járműgyártásában” elnevezésű tematikus kiállítás. Az ország legnagyobb autós szezonnyitó rendezvényén ezúttal nemcsak a közúti járművek lesznek terítéken, hanem a vízi- és légiközlekedés számára alkotott találmányok és járműcsodák is teret kapnak.

Az előkészületekről az ötletgazda, Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és az AutoMobil & Tuning Show fő támogatója az alábbiakat nyilatkozta: „Az esemény fő célja a járműipar világát szerethetővé tenni a pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik számára, valamint bemutatni az autóiparhoz kapcsolódó képzések nyújtotta perspektívákat. Az 2018-as AMTS tematikus kiállítására meghívott feltalálók, mérnökök és formatervezők személyes bizonyságukkal igazolják, hogy mottónk - miszerint ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére - nemcsak egy frázis”.

Az ANK elnöke szerint még a vérbeli benzingőzös autórajongók többsége is méltatlanul keveset tud arról, hogy magyar mérnökök és formatervező szakemberek milyen fontos szerepet játszottak a világ mobilitásának évszázadokon át zajló folyamataiban, innovatív találmányaikkal miként segítették a földi,- vízi- és légiközlekedés fejlődését. Ezt felismerve mutatja be a tárlat szervezője a Kocs községben napvilágot látott kocsitól egészen napjainkig a közlekedés szinte minden eszközén megtalálható magyar ujjlenyomatokat, hiszen Mátyás király idejében a komáromi Kocs községben indult a kapcsolat a magyarok és a világ mobilitása között.

Nézzünk egy kis ízelítőt a tárlat legérdekesebb gyöngyszemeiből!

Obendorfer Dávid 2014. márciusában Pio Manzú, a Fiat 127 fiatalon elhunyt tervezőjének emlékére készített egy korszerűsített interpretációt. A remake a Fiat Punto és az Alfa Romeo MiTo alapjaira épül, belül pedig a nosztalgikus hangulat megőrzése mellett egy modern, racionális és minimalista elvet követ

A kiállításon látható lesz a limitált szériás Abarth 695 Rivale (mindössze 175 darab vászon- és 175 darab fémtetős változat készült belőle), a patinás olasz jachtok eleganciáját és a Fiat sporthagyományait ötvöző modell, melynek összeállításában Obendorfer Dávid, az Officina Italaina Design stúdió formatervezője is részt vett. A budapesti születésű dizájner 2001-ben a MOME Ipari formatervező szakán készített szakdolgozatával hívta fel magára a figyelmet. A Fiat Stilo alapjaira tervezett egy 4 tagú modell családot, melynek célja a retro dizájnelemek és a funkcionalitás ötvözete volt.

A 695 Rivale egyszerre elégíti ki az eleganciát és a sportosságot igénylő extravagáns ügyfelek igényeit. Motorházteteje alatt egy 1368 cm3-motor dolgozik, 180 lóerővel és 250 Nm nyomatékkal

Dávid várhatóan személyes előadást is tart életéről és munkájáról a március 23-án, a 13 órakor kezdődő élő show-ban, olyan tálentumok mellett, mint Kovács Miklós is, aki a jelenkort képviselve tart előadást életpályájáról és a Kia frankfurti formatervező központjának munkájáról, vagy Habsburg György, aki a császári udvar autentikus történeteivel teszi színesebbé a tárlat megnyitó ceremóniáját.

A bécsi Carl Blaha Kocsigyárban, 1880-90 között gyártott postakocsi 12 személlyel és csomagokkal megrakottan akár 70-80 kilométer megtételére is képes volt, kényelmének köszönhetően ennek a távnak a többszöröse is vállalható volt váltott lovakkal

Mindez nem véletlen, hiszen a múltidéző vívmányok között pedig látható lesz a 18. századi Habsburg Birodalomban, Mária Terézia uralkodásának idején forgalomba állított delizsánsz járat egyik postakocsija. A delizsánsz járatok – a francia szó jelentése: szorgalom, gyorsaság – személy-, csomag- és pénzszállításra alkalmas, fekete-sárga színű négylovas kocsik voltak, a Bécs és Buda közötti távot 30 óra alatt teljesítették, miközben egy társzekér ugyanezt a távot 57 óra alatt tette meg. A delizsánsz járatok további érdekessége, hogy a komáromi Kocs község, ahonnan a magyarok és a világ mobilitása közötti kapcsolat eredeztethető, a járat váltóállomása volt.

Kovács Miklós. az általa tervezett Kia Stinger 2017-es genfi premierjén – fotó: Horváth Miklós

A jelenkor csodái között - a tavalyi Alfa Romeo Giulia hazai debütálásának sikerén felbuzdulva - idén egy újabb Alfa remekmű premierjére is sort kerítenek a szervezők. Kiállításra kerül egy Stelvio Quadrifoglio, mely fékvezérlő egységének fejlesztése és sorozatgyártása a Continental budapesti központjában zajlik.

Idén sem marad el az Alfa premier, ezúttal a Ferraritól származó, 2,9 literes, 510 lóerős motorral szerelt Stelvio QV lesz a főszereplő, melynek fékvezérlő egységét a Continental Hungária fejleszti és gyártja.

Múltat idéz a jelenbe Fabrizio Caselani és Obendorfer Dávid közös munkája, a legendás Citroen HY furgon modern átirata, amely a modell hetvenedik születésnapja tiszteletére készült. Az üvegszálas műanyag panelekből, fémszerelvényekből, lámpatestekből és a hozzájuk tartozó elektromos vezetékekből álló átépítő készlet segítségével az aktuális Citroen Jumper retró furgonná alakítható át.

A retró formaterveiről híres magyar formatervező, Obendorfer Dávid és Fabrizio Caselani az ikonikus Citroen HY 70 éves jubileumára egy kreatív optikai készletet készített. A kiállításra egy metál-füstszürke kisbusz érkezik, melynek lökhárítói és a kerekei pirosak.

A kiállítás légi járművei között a kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. Fusion 212-ese is látható lesz. A Magnus Aircraft Zrt. egy 2011-ben alakult kétüléses, kompozit, műrepülésre és oktatásra alkalmas könnyű sportrepülőgépeket gyártó, magyar tulajdonú vállalat. A cég által fejlesztett kétüléses multi funkciós, benzinmotoros, ultrakönnyű és könnyű sportrepülőgép, a ’Fusion 212’ alkalmas oktatásra, műrepülő gyakorlatok végrehajtására és oktatására, sportrepülésre, és vészhelyzeti manőver-képzésre egyaránt.

Az autogyrot egy spanyol mérnök, Juan de la Cievra találta fel 1920-ban. A sorozatgyártásra alkalmas Made in Hungary változat 2012-tól elérhető, azóta több nemzetközi díjat is megszerzett.

Végül, de nem utolsó sorban a légiközlekedés szegmensében is kuriózumnak számító SkyCruiser SC-200-as gyrocopter is látható lesz a kiállításon, melyet Árgyelán Aurél és Mészáros József 2008-ban született ötletük megvalósításaként készítettek.

Mivel a járműtörténelem hazai vonatkozásának ilyen átfogó bemutatására még nem került sor, a szervezők várakozása, hogy itthon és a világban élő 15 millió magyar szívében vágyat ébresszenek a megismerésre, mi több, a részvételre is. Éppen ezért, a meghívás határon innen és túl, mindenkinek szól!

Ne hagyd ki az élő show-t sem, ahol hazánk járműipari példaképeivel és élő legendáival találkozhatsz személyesen, március 23-án 13:00-tól az Automobil és Tuning Show megnyitóján, a Hungexpó "G" pavilonjában!

AMTS 2019 - Csapj le a jegyedre időben, és használd ki kedvezményes időszakunkat!

Kedvezményes jegyvásárlás:


Támogatók


Partnerek



Ne maradj le semmiről